7 September 2013

Khasiat Pegaga..!!

Assalamualaikum





6 Khasiat Pegaga

=> Setiap tumbuhan yang dicipta di muka bumi ini sememangnya mempunyai pelbagai khasiat dan kegunaannya. Cuma kadang-kadang, kita saja yang tidak menyedarinya. Salah satu daripadanya daun pegaga.
=> Nama saintifik bagi pegaga ialah Hydrocotyle asiatica Linn dan ia adalah daripada Famili Umbilliferae. Di dalam masyarakat Melayu, pegaga sering digunakan sebagai ulam.
Tumbuhan herba ini sebenarnya mempunyai nilai perubatan tradisi yang tinggi.


(a) Serikan Wajah Anda –
=> Ambil secekak daun pegaga bersama akarnya, direbus dengan 2 gelas air sehingga tinggal segelas air rebusan itu. Tapiskan dan sejukkan. Setelah itu, minumlah sekali sehari setelah makan malam dan amalkan seminggu 3 kali. Anda akan dapati wajah anda akan lebih berseri.


(b) Kecutkan Peranakan –
=> Bagi wanita yang mengalami masalah peranakan kembang atau lepas kedatangan haid bolehlah makan pucuk pegaga dengan buat ulam atau digulai. Amalkan setiap hari sehingga peranakan kecut.

(c) Menghilangkan Bintik-bintik Hitam Di Muka -
=> Daun pegaga yang ditumbuk halus dan kemudian dicampurkan dengan bedak sejuk amat mujarab untuk menghilangkan bintik-bintik hitam di muka. Caranya: Ambil 10 helai daun pegaga, cuci dengan air garam, kemudian ditumbuk halus dan campurkan air garam dengan bedak sejuk yang telah dicampurkan dengan sedikit air suam.

=> Amalkan memakainya pada muka anda setiap malam dan cucilah pada keesokan harinya. Lakukan petua ini setiap malam sehingga bintik-bintik hitam di muka anda hilang.


(d) Mengubati Sakit Kepala -
=> Daun pegaga perlu direbus dengan kacang hijau dan dibiarkan semalaman dalam keadaan yang terdedah. Kemudian daun pegaga itu dimakan bersama kacang hijau dan air rebusan tersebut pula haruslah diminum.


(e) Mengubati penyakit sengal-sengal badan –
=> Bagi mengubati penyakit ini, daun pegaga hendaklah direbus dengan bawang dan air rebusan itu haruslah diminum. Bagi mengubati sakit mata pula, daun pegaga direbus dan air rebusan itu diminum setelah dicampurkan sedikit dengan gula.


(f) Mengubati penyakit demam kepialu atau typhoid-
=> Daun pegaga haruslah ditumbuk lumat dan diletakkan di atas dahi.
Ternyata banyak khasiat pegaga di sebalik bentuknya yang kecil tersimpan rahsia besar membuktikan pegaga sungguh pun kecil namun tumbuhan ini banyak khasiatnya.
Selamat mencuba!



Kredit : resepisaya




Terima Kasih Daun Keladi,Sayang Korang{。^◕‿◕^。}

10 comments :

  1. Tak sangka banyak betul khasiatnya.

    ReplyDelete
  2. @thomas betul tu...tp mmg sedap pun klu di buat ulam- ulaman :)

    ReplyDelete
  3. sedapnya. dah lama tak makan ulam nie. ^^

    ReplyDelete
  4. pegaga ni memang banyak khasiatnya kan :)

    ReplyDelete
  5. oooo.. baru DRC tau pasal pegaga.. dulu ada tanam... ayah je yg minum... hahahaha

    ReplyDelete
  6. @puteri kasihbetul tu...slm ni pun zana xtahu sgt..xmik tahu lgsung tntng khasiatnya :)
    tp skg dah thu..lepas ni kena selalu mkn la pegaga ni hehe..baik untuk org yg diet pun blh hehe..

    ReplyDelete
  7. @Rubiatul Adawiyah sama la ngn zana..dah lama x jmp pegaga.. ;)

    ReplyDelete

Terima kasih :)