29 November 2011

Laksam

Photobucket    Assalamualaikum


Hye kamo kamo!!
Angkat tangan spe suka mkn laksam ni..nk try wt jom2..



Laksam


Bahan-bahan Laksam ( 2-3 orang )

· 3cwn tpg beras
· 1/2 cwn tpg gandum
· 4cwn air suam

Cara-cara membuatnya:







1. Gaulkan semua bahan-bahan. Sapukan tudung periuk dengan sedikit minyak masak-utk mengelak dari melekat. Ambik sedikit adunan dan letakkan di atas tudung periuk. Kukus sampai masak.
2. Bila dah masak, keluarkan. Biarkan sekejap sebelum digulung- supaya laksam kelihatan licin dan cantik. Sementara tu letaklah sedikit adunan ke atas tudung periuk lain dan kukus sampai masak. Ulang sampai habis

Untuk Kuah 
· Ikan(direbus,dibuang tulang)-mcm nk buat laksa tuh
· rempah kari ikan(klu nk kuah warna putih xpayah letak serbuk kari ye)
· Sdkt bwg merah/besar
· Santan
· Asam keping
· Sdkt garam

Untuk Ulam

· timun, selom , bawang , (dipotong halus)
. limau di potong
. cili padi di hiris

Cara-cara:
Blender rempah kari dengan bawang besar . masukkan ke dalam periuk , masak sampai agak2 kering .
Masukkan santan .kisar isi ikan . Kemudian masukkan ke dalam periuk bersama bahan-bahan lain.
Masukkan bunga kantan , daun kesom , asam keping dan garam…. setakat mana kita suka masam dan masinnya ye)




gmbr ni bkn yg asl..


& 

Terima Kasih Daun Keladi,Sayang Korang{。^◕‿◕^。}

6 comments :

  1. nk tlg makan je bole tak...??


    nyummy2...

    ReplyDelete
  2. hehe..blh aje..mai la sini hihi

    ReplyDelete
  3. pergghhhh..nak try lar laksam zana..thanks for the recipe :)

    ReplyDelete
  4. m fizan..terliur try la wat ye hihi

    ReplyDelete
  5. ungu :terliur ye..hehe..:D

    ReplyDelete

Terima kasih :)